Vorig jaar leek het wel een schiettent: Bier Magazine had het lef om Jan-Renier Swinkels uit te roepen tot bierman van het jaar. Foute boel natuurlijk. Zoiets moet je in craftbierland, waar voor veel fanatieke bierliefhebbers de traditionele pilsbrouwers de verpersoonlijking zijn van het Grote Kwaad, niet doen! Gelukkig vaart Fedor Vogel van Bier! Magazine een eigen koers, hoewel iemand opmerkte dat er wel adverteerders van het blad in de top 30 komen. Goh! Je zou maar iets bijzonders doen in de wereld van (craft)bier en je product via advertenties aan de man willen brengen. Dan zou je niet in zo’n lijst mogen komen?
Reikhalzend keek ik uit naar de wintereditie van Bier Magazine. Wie zou dit jaar de lijst aanvoeren? Zouden we weer een hoop tumult gaan krijgen? Vreemd genoeg is het nu een stuk rustiger. Weer is het Marco Daane die met een goed onderbouwd verhaal kritiek levert. Waar Bier Magazine de man achter Brouwerij Het Anker (Gouden Carolus) in Mechelen bewondert om het leven dat hij in de brouwerij bracht, huilt Marco Daane om de naar zijn inzicht kwalitatieve teloorgang van het klassieke Gouden Carolus bier. Een goed onderbouwd verhaal overigens en dat zijn we gewend van Marco Daane.
Knoeiwerk?
Maar nu? Mag deze Charles Leclef de lijst niet aanvoeren omdat hij – al jaren geleden – aan de receptuur van een geliefd bier heeft gesleuteld? Of, negatief uitgedrukt, geknoeid? Tsja. Wat zouden we roepen als het recept van de Abt 12 van St. Bernardus zou worden ‘aangepast’ om de verkoop een duwtje in de rug te geven? Dat zou mijns inziens terecht tot verontwaardiging leiden, want worden gezien als verkrachting van een icoon. Maar is er destijds niet aan heel veel bieren gesleuteld? Palm is geen schim van wat het ooit was, zeggen kenners. Ik denk dat er schokkend veel voorbeelden zijn te vinden. Jammer dat het gebeurt, maar veel brouwers doen het als reactie op teruglopende verkopen. Deden ze niets, dan zou de brouwerij verdwijnen (zoals Het Anker bijna overkwam) en het bier zou met de brouwerij ten onder gaan. Het zijn vaak de industriële brouwerijen, met een bedrijfsstructuur die hoge omzetten vereist, die deze stap menen te moeten nemen. Kleine ‘craft’ brouwerijen nemen wat dat betreft een heel andere positie in. Natuurlijk is het eeuwig zonde dat de originele Carolus niet meer wordt gebrouwen, maar de nieuwe generatie brouwers maakt veel goed. We hebben dankzij de craftbierrevolutie een ruime keuze aan fantastische bieren. Marco Daane heeft echter het volste recht om te huilen om de teloorgang van een door hem zo geliefd bier. Dat is ook bitter.
Halfleeg of halfvol?
Naast het bier zelf, is er de biercultuur. In België zijn ze er trots op dat die cultuur Unesco werelderfgoed is. Deze mijnheer Leclef heeft met de revitalisering van Het Anker een onderdeel van die cultuur gered. Brouwer gered, bier dood. Is het glas halfleeg of halfvol? De ’top 30 commissie’ van Bier! Magazine zal ongetwijfeld lang hebben gedebatteerd. Het zijn kenners met een ruime blik. Alleen al de inhoudelijke discussies over deze lijst, rechtvaardigen een compliment richting Bier! Magazine. Ik weet niet of Het Anker adverteert in het blad, maar zou deze #1 positie echt meer advertentieomzet opleveren. Ik geloof er niets van.
Het wordt pas echt leuk als deze jaarlijkse top 30 zó gaat leven in wat Rick Kempen ‘bierland’ noemt, dat zeer betrokken bierliefhebbers zoals bijvoorbeeld Marco Daane, een alternatieve top 30 gaan maken. Dan gaan we pas echt spetterend en knallend het jaar uit.
Een felicitatie dus voor Charles Leclef, Fedor Vogel en zijn team en voor al die anderen in de lijst, waarvan ik er sommigen persoonlijk ken. Op een mooi 2018. Proost!